Förra torsdagen ägnade vi laborationstillfället åt att bekanta oss med vikter. Vi började med att gissa vikten på olika föremål. Det kan vara mycket svårt att uppskatta vikten på föremål, det kan hjälpa att försöka jämföra med något som man vet vikten på. Som när vi skulle uppskatta vikten på en lök så var det någon som försökte jämföra med vad tomater brukar väga när man är och handlar.
I början av övningen fick var och en i tur och ordning säga vad de trodde att exempelvis boken vägde. Då är det lätt att man påverkas av vad andra sagt, så istället började vi skriva våra gissningar på papper och när alla var klara fick man visa vad man gissat.
Efter gissningsövningen så bytte vi klassrum och började med en annan övning. Den gick ut på att hitta samband mellan olika sätt att skriva vikt på. Exemplvis kan 1 kg också skrivas som 1000 g eller som 10 hg. Den här övningen gick ganska snabbt, men vi körde fast lite när det kom till att uttrycka vikter i decimalform. Exemplvis att uttrycka 5 g som 0.005 kg. Några i gruppen visade då hur man kunde ställa upp en omvandlingstabell istället, en metod de lärt sig i sitt hemland. Det är jättebra när man kan dela med sig av sin kunskap och lära sig av varandra. Det visar också att det inte alltid är lärarens metod som är den bästa eller enklaste.
Avslutningsvis så samlades alla grupper i ett gemensamt klassrum där vi redovisade resultaten från den första övningen där vi gissade vikter på olika föremål. Eleverna fick här hjälpas åt att väga alla föremålen och sen ringa in rätt resultat på whiteboarden. På så sätt kunde vi se hur de olika grupperna hade gissat och hur många som hade gissat rätt eller fel. Birgitta tyckte att hennes grupp hade gissat flest rätt men jag undrar jag om hon verkligen räknade rätt :) Vad tycker ni?
Ja, men vi är också bra.
SvaraRadera